شبکه خبر
شهرستان نمونه گردشگری بسطام وحومه

 

 

 

 

 

در سال 1360 دانش آموز بودم و در مقطع دبيرستان تحصيل مي كردم که عراق حمله همه جانبه خود را علیه ملت ایران آغاز کرده بود . به عنوان بسیجی اولین دوره ی آموزشی خود را در سپاه شاهرود گذراندم . پس از مدتی با یک گروه 30 نفره از شاهرود عازم گیلان غرب شدیم و به ارتفاع چغالوند که نیروهای استان سمنان حضور داشتند رفتیم.

سه ماه در آن منطقه بودیم . فرمانده ما فرد بزرگواری از اصفهان به نام عبدا... مرزبان بود که بعد ها در بستان به شهادت رسید .



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 30 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

در تاریخ 31 شهریور 1359 ارتش عراق در قالب دوازده لشکر زرهی ،‌مکانیزه و پیاده ، ‌حمله سراسری اش را علیه کشورمان آغاز کرد ، و همزمان هواپیماهای جنگی خود را بر فراز فرودگاهها و تاسیسات نظامی و اقتصادی میهمن مان به پرواز درآورد و حمله ای ناجوانمردانه را به ما تحمیل نمود

دشمن آمده بود تا با خیال خام خود بر رویاهای باطلش ،‌صحه گذارد . ‌رویاهایی همچون پیروزی هفت روزه و الحاق استان های جنوبی و غربی کشورمان به خصوص خوزستان به عراق ،‌ چه ،‌اینان حتی پیش از شروع رسمی جنگ نقشه جغرافیایی تازه ای را مطابق میل خویش از نواحی جنوبی کشورمان ترسیم و در مقیاس وسیعی چاپ و توزیع کرده بودند

رژیم بعثی عراق ، ‌هنگامی به کشورمان یورش آورد که ایران اسلامی به شدت درگیر مسایل ناشی از دگرگونی های عمیق خود به سبب واقعه شکوهمند انقلاب اسلامی بود . کشور با مشکلات مختلف و فشارهای داخلی و خارجی متنوعی دست و پنجه نرم می کرد و از همه مهمتر اینکه امنیت داخلی ایران با بروز ناآرامی های مسلحانه در پاره ای مناطق در معرض تهدید جدی واقع گردیده بود



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 30 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

امام جمعه بسطام گفت :مردم این دیار ،مردمی با فرهنگ و عقل گرا هستند و با تکیه بر قانون و عدالت خواستار ابلاغ سریع مصوبه دولت گذشته هستند.



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 30 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

قطری در ۳۳ کیلومتری بسطام بر سر راه روستای ابر واقع شده که از جاده شاهرود-آزادشهرحدود ۹کیلومتر فاصله دارد که تمامی این فاصله  آسفالت میباشد.



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 27 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
مرو، تاریخی بسیار کهن داشته و با قدمت 2 هزار ساله در تاریخ تمدن بشری جایگاهی والا و باشکوه را دارا است.

برگرفته از سایت خبرفارسی:

کد خبر: ۳۴۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

براي توسعه بسطام بايد از ظرفيت هاي منطقه استفاده كنيم

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دكتر جلالي، جلسه شورای شهر بسطام صبح امروز (دوشنبه 25 شهريور ماه) با حضور نماينده مردم شاهرود و ميامي در مجلس شوراي اسلامي، برگزار شد.

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

برج کاشانه بسطام برج بلند و زیبایی در حنوب خاوری مسجد جامع بسطام است.

ارتفاع این برج از درون ۲۴ متر و از بیرون نزدیک به ۲۰ متر است. شکل خارجی آن چند ضلعی منتظم سی ضلعی است. در بالای برج دو حاشیه از آجرهای بزرگ وجود دارد که بر روی آن مطالبی نوشته شده است. در ضلع جنوب غربی این برج روی یک آجر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث بسیار زیبایی خوانده می‌شود. سقف برج به گذشت زمان فرو ریخته بوده که در دوره‌های بعد به تعمیر آن اقدام شده است.

از تاریخ بنای این برج آگاهی درستی در دست نیست. به عقیده اهالی بسطام این برج آتشکده زردشتیان قبل از اسلام بوده است. برخی از خاورشناسان از جمله آندره گدار بر این گمان است که این بنا از آثار غازان‌خان مغول است و نام اصلی آن غازانه بوده که به مرور زمان و بدون توجه به اصل آن کاشانه نامیده شده است.[۱]

 

برج کاشانه




تاريخ : دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

 

92/06/23 - 14:26
شماره: 13920623000931

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جمعی از هموطنان شهمیرزادی کشورمان پیش از ظهر امروز (شنبه) مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این افراد خواستار اجرای مصوبه دولت دهم مبنی بر ارتقای «شهمیرزاد» از بخش به شهرستان بودند



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 23 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

شاید کمتر کسی باشد که نام بایزید بسطامی را تاکنون نشنیده باشد. مشهورترین عارفی که با جمله مشهور انالحق خود الهام‌بخش شاعران و عارفان بسیاری در قرون و اعصار شد. ‌بایزید بسطامی که به سلطان العارفین نیز مشهور است، در قرن دوم هجری در شهر بسطام در استان سمنان امروزی دیده به جهان گشود.


 


بایزید از عارفانی روشن ضمیر بود که مردم همعصر وی از درک زلالی و شکوه روح وی عاجز بودند و روایت است که وی را از شهر بیرون انداختند و بایزید از آنها پرسید: جرم من چیست؟ و هنگامی که در پاسخ شنید که گفتند تو کافر هستی لبخندی زده و گفت خوشا به سعادت شهری که کافرش من باشم.

امروزه اگر حال و هوای زیارت مقبره و صومعه و محل زندگی این عارف مشهور و نامدار ایرانی را دارید که آوازه شهرت وی از مرزهای امروزین ایران فراتر رفته و بسیاری از شرق‌شناسان دنیا درباره وی به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند، باید به استان سمنان و شهر بسطام در نزدیکی شاهرود سفر کنید.

شهر بسطام
 
 
 


ادامه مطلب...

تاريخ : جمعه 22 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس



ادامه مطلب...

تاريخ : جمعه 22 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

به نقل از سایت روستای خیج قومس نهفته درخاک:

روستای خیج درمسافت 45کیلومتری شهرستان شاهرود ازتوابع  بسطام که به عنوان بزرگترین دهستان به لحاظ جمعیت ومساحت درمنطقه بسطام به حساب می آیدواقع گردیده است که ازشمال به رشته کوههای البرز به نام چهل پق وجنگل اولنگ ،پادگان چهل دختر وازشرق به رشته کوههایی بانام کا فرقلعه وازغرب به شهر کلاته خیج وسیاه کوه وازجنوب به روستای مزج وجیلان وشهرمیامی که تقریباَمسافتی حدود35کیلومتردارد مشرف می شود.

روستای خیج به لحاظ چنین موقعیت جغرافیایی که درحاشیه رشته کوههای البرز واقع گردیده است ازآب وهوایی خنک برخورداراست که درتابستان جمع کثیری از اهالی ومسافران را به سمت خود می کشاند.

روستای خیج به لحاظ شکل وبنای ساختمانی که داردخانه های روستا به صورت منسجم درکناریکدیگرقرارگرفته است وبخش شهرک آن به صورت بلوک وار وبخش سنتی آن حواشی مسجد جامع ومسجد امام حسن(ع) قراردارد.همانطور که گفته شدبه علت پستی وبلندی شکل روستا ماروستای خیج رانمی توانیم تصویرکامل آن رامشاهده کنیم که بدین لحاظ می توان یکی اززیباتزین نماها را از هرنقطه مشاهده کرد



ادامه مطلب...

تاريخ : جمعه 22 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

دونا الجمّال با سن ۲۶ سال به عنوان اولین پلیس محجبه در یکی از ادارات پلیس سوئد استخدام و مشغول به کار شد . وی نه تنها حجاب اسلامی خود را مانعی برای فعالیت حرفه ای خود نمی داند بلکه آنرا یک دارایی برای خود بشمار می آورد



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

کدام جمعه، دعا مستجاب خواهد شد؟
مسیح عاطفه پا در رکاب خواهد شد
کدام جمعه ز عطر بهشتیِ گل یاس
بهار، غرق شمیم گلاب خواهد شد؟
کدام جمعه شود بخت عاشقان، بیدار؟
و چشم فتنه‌ی عالم به خواب خواهد شد
کدام جمعه، خدایا! ز فیض گریه‌ی شوق
بهار و باغ و چمن، کام‌یاب خواهد شد؟
کدام جمعه ـ بگو «یـا محـوّل الاحوال»! ـ
در آسمان و زمین، انقلاب خواهد شد؟
جمالِ روشن آن ماهِ پشتِ پرده‌ی غیب
کدام جمعه، برون از حجاب خواهد شد؟
کدام جمعه به خورشید می‌خورد پیوند؟
و بعد از این همه ابر، آفتاب خواهد شد
هزار جمعه دعای فرج به لب داریم

کدام جمعه، دعا مستجاب خواهد شد؟ 

 





تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
 
به نقل از بسطام نیوز :نصرت الله خدامی به عنوان ریاست چهارمین شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام انتخاب شد.
 
در این مراسم که با حضور امام جمعه بسطام، فرماندار، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار، شهردار و جمعی از مسئولان برگزار شد اعضای چهــارمین دوره این شورا پس از ادای سوگند، نصرت الله خدامی را به عنوان ریاست شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام انتخاب نمودند.

لازم بذکر است ایشان سابقه دو دوره حضور در شوراهای اول و دوم شهر بسطام را دارد.

شبکه خبر این انتصاب را به ایشان و مردم شریف شهرستان بسطام تبریک میگوید..




تاريخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

باخبرشدیم یکی دیگر از مادران شهدا به رحمت حق پیوسته اند....



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

دیشب صحن مطهر امامزاده محمد حال وهوای دیگری داشت عطر وبوی شهدا فضا راعطرآگین کرده بود تمثال شهدا مجلس را مزین کرده بود افتخار بزرگی برای بسطام است که این همه شهید تقدیم ایران واسلام نموده است به هر عکس شهید که نگاه میکنی دنیایی خاطره تداعی میشود هرشهید برای خودش هم دنیایی دارد سن وسال شهدارا میبنی شاید باورت نشود که اینها باسن های کمتر از 25 سال همه برای خود شیر مردانی بودند وازبین این شیر مردان کم سن وسال  فرماندهانی بزرگ چون شهید حسن کاملی وبشیر باقری وعلیرضا قتولی و....



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

قله شاهوار

قله شاهوار منطقه البرز شرقی با ارتفاع ۳۹۸۶ متر، در مرز استانهای سمنان و گلستان و در بيست و چهار كيلومتري شمال غربي شهر شاهرود از جاذبه هاي گردشگري منطقه مجن محسوب مي شود. این قله از نظر ارتفاع رتبه بیست و چهارم در ایران و رتبه نخست در استان سمنان را داراست به گونه ای که در روزهای غیر ابری به راحتی از داخل شهر شاهرود قابل رویت است...


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

به  گزارش پايگاه اطلاع رساني دكتر جلالي، نماينده مردم شاهرود و ميامي در مجلس شوراي اسلامي  روز پنجشنبه (31 تير ماه) در ديدار با دكتر عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور ديدار كرد و در اين ملاقات ضمن تبريك به وزير كشور به دليل اخذ راي اعتماد قابل توجه از مجلس شوراي اسلامي و آرزوي موفقيت براي وي در اين مسئوليت، برخي از نكات راجع به شهرستان‌هاي شاهرود و ميامي و بسطام را با ايشان مطرح كرد.



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

آخر شب بود، نمی دانم دستگاه ضبط صوت بزرگ را از کجا آورده بود، من و شهید محمد محمدی، مسعود نوروزی، مجید محمدی و حمید حیدری را صدا کرد، گفت برویم پشت خاکریز.



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
پیشینه تاریخی[ویرایش]تاریخ این شهر قبل از ورود اسلام به ایران مشخص نیست. بنابر یک روایت حاکم خراسان در زمان خسروپرویز که نام وی «بسطام نام» بود، این شهر را بنا گذاشته‌است. با توجه به این روایت این شهر را باید شهرهای تأسیس‌شده در دوران شاپور دوم ساسانی دانست. در دورهٔ عباسیان، این شهر دومین شهر ایالت قومس و تالی دامغان بود و پس از حملهٔ مغول رو به انحطاط رفت.[۲] قدمت این شهر به ۸۰۰۰ سال قبل می‌رسد و آثار معروف آن از تپه معروف سنگ چخماق در شمال بسطام دیرینگی این شهر را به نمایش می‌گذارد. در گذشته رشته قنات‌های بسیاری در این شهرجاری بوده که تماماً دارای آبی گوارا و شیرین بود و در حال حاضر قنواتی مانند قنات صادق خان که قدمت آن به حدود بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد هنوز از اهمیت بسیاری برخوردار است و آب شیرین آن در تابستان بسیار سرد و در زمستان گرم است.[۳]....

ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان از بازدید بیش از 300 گردشگر خارجی از این استان در نیمه ی نخست امسال خبر داد. - به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ی سمنان، «حمید یزدانی» اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 343 گردشگر خارجی از جاذبه های تاریخی، طبیعی و توریستی استان سمنان دیدن کردند. - وی با اشاره به اینکه بیشتر این گردشگران از کشورهای عراق، ترکمنستان، چین و دانمارک به این استان سفر کرده اند، گفت: مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه خرقانی از جمله نقاط پر بازدید از سوی گردشگران خارجی در استان سمنان است ...



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس

نسخه مناسب چاپارسال به دوستان

 
امام جمعه جدید بسطام معارفه شد
حجت الاسلام سید علی رضوی نسب طی مراسمی با حضور مسئولان و مردم بسطام به عنوان امام جمعه جدید این شهر معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مرآت،حجت الاسلام سید علی رضوی نسب، در مراسمی با حضور مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان، امام جمعه شاهرود و جمعی از مسئولان محلی و مردم مومن و خداجوی شهرستان بسطام ظهر جمعه به عنوان امام جمعه جدید این شهر معرفی شد.



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
آخرین مطالب